Percutian pendek ke Cameron Highland | Heritage Hotel

As-salam,

Sambungan dari kisah percutian pendek kami dari Bharat Tea hingga ke Lavender Garden. Macam yang aku ceritakan, malam sebelum kejadian aku pulun la mencari hotel di cameron yang bersesuaian dengan bajet aku. Ye la plan mengejutkan tambah pulak lom gaji lagi. Pencarian aku di Booking.com membawa kepada Heritage Hotel dengan harga paling murah RM162 tanpa breakfast. En.fuad cakap tak payah ambik yang sekali dengan breakfast la. Nanti kita check out cepat terus cari makan kat luar je la. Ok set, terus booking. Settle.

Heritage hotel ni terletak di Jalan Gereja, Tanah Rata. Senang je nak mencari hotel ni, ada signboard menuju ke hotel. Kalau korang naik dari tapah, hotel ni di belah kanan korang. Proses check in memang senang sangat. Just bagi nama dan hulur IC, pastu bayar. Dalam masa 10 minit dah settle dan dapat kunci. Staff pun sangat friendly dan membantu.

Bilik luas dan bersih. Bagi aku dah ok sangat. Kami ambik 1 katil king. Tapi berhimpit juga la tidur. Sebab 1 malam je, ok la. Naurah pulak suka pasal ada bathtub. Selalu kemain liat nak suruh mandi. Ni dia pulak yang tak sabar-sabar nak mandi. Letak athmar sekali mandi dalam bathtub. Kemain bising mulut dia seronok mandi dengan kakak. Kalau dah tak takut berendam dalam kolam, boleh la mama bawak athmar ke baby spa lagi. Hehehe

Masuk je bilik, semua benda budak ni nak usik. Tu sibuk dok main telefon. Angkat ganggang pastu letak kat telinga sambil mengomel. Ntah apa dia cakap ntah. Suka la tu dapat tidur di hotel. Naurah pun memang kemain seronok lagi. Dari sampai di cameron, lepas lepak kat Bharat Tea lagi naurah dah ajak check in. Dah penat katanya. Alasan sangat.

Kami check in dalam pukul 5. Lepas mandi solat, lepak dalam bilik je. Malam lepas magrib baru keluar cari makan malam. Tapi lepas naurah berendam dalam bathtub, dia kelaparan pulak. So order la room service nasi goreng. Sepinggan RM18. Nasib baik sedap.

Naurah ngan athmar taknak tidur pulak petang tu. Main je. Naik katil, turun katil, macam-macam benda diorang buat. Mama papa nak berehat tido jap pun takde chance. Lepas magrib je terus siap-siap nak pegi cari makan. Tapi malas nak pegi jauh, so makan di food court depan area hotel je. Kami makan di gerai hujung, nama gerai orchid. Sedap dan murah. Pastu jalan-jalan di gerai-gerai yang jual souvenir. Beli la fridge magnet untuk kawan-kawan. Naurah pun nak cari souvenir untuk sepupu sepapat dia juga. Lepas tu terus balik hotel sebab dah keletihan.

Tapi sebelum naik ke bilik kami ronda-ronda dulu di lobi hotel. Ada beberapa kemudahan yang disediakan untuk penghuni hotel. Antaranya,

Game room

Self service Coin Laundry

Mini Library

Kids playroom

Seronok betul budak-budak ni bermain di sini. Biliknya selesa. Tandas untuk kanak-kanak juga disediakan.

Gambar pekan Tanah Rata tahun 1960an

Wahh sejuk betul pagi di cameron. Tengok tu sampai berwap tingkap. Saja buka tingkap, nak menghirup udara segar. Bilik kami takde balkoni. Tapi bilik sebelah ada. Mesti syok kalau lepak di balkoni kan.

Ok masa untuk check out. Bag ni kami beli di GM klang 2 minggu lepas. Harga RM120. Tapi en. fuad bodek-bodek, so dapat RM100. Kira ni first time la naurah pakai luggage bag dia. Beria nak sangat bag sendiri. Katanya senang nanti kakak tolak bag sendiri je. Sebab tengok cerita 3 campur 2 budak-budak tu semua tarik bag sendiri je masa pegi bercuti. Nasib baik dia kasi letak baju athmar dalam bag ni juga.

Masa aku kecik dulu pun kemain suka main pintu tolak ni. Tapi dah banyak banggunan tak pakai pintu macam ni kan. Bangunan yang klasik je still ada pakai. Suka budak ni main pintu.

Geram aku tengok tumbuhan di sana. Semua subur-subur je. Tengok tomato cherry tu, geram betul aku. Kalau aku tinggal di sini, mesti macam-macam jenis bunga dan sayuran aku tanam. Cheh ayat poyo macam rajin je kan.

Tu je percutian tak terancang kami. Plan mengejut je. Hari ni plan esok terus on. So far bagi aku hotel ni ok. Value for money la. Tempat tak crowded, nak parking pun senang. Nak cari makan pun senang. View dari bilik mengadap gunung dan hutan. So memang udara fresh sangat.

Keluasan bilik pun ok. Takde la sempit sampai terpaksa berlaga punggung bila berjalan. Ada space untuk anak berlari-lari. Bila ada anak ni, tak boleh nak cari bilik terlalu kecil. Kesian kat diorang tak boleh bermain dalam bilik. Cumanya bilik kami takde balkoni. Tak dapat lepak kat balkoni sambil minum kopi.

Toilet ada bathtub. Tu memang extra point. Anak-anak aku senang nak mandi. Tu memang aku suka sangat. Mana taknya, naurah terjaga kul 6.30 pagi dah request nak mandi. Ko mampu. Kalau kat rumah nak suh mandi pagi-pagi nak pegi sekolah kompem buat perangai. Ni kemain excited nak mandi.

Berapa bintang ya mau kasi..

Love,
mar

Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992

Popular posts from this blog