Salam Ramadhan

Assalam,

Alhamdulillah masih mempunyai kesempatan untuk bertemu lagi ramadhan tahun ini. Ingat lagi masa awal-awal berlatih berpuasa. Masa tu umur aku 6 tahun tak silap. Sebelum tu pernah la berpuasa setengah hari, tapi masa 6 tahun ayah dah mula latih untuk berpuasa penuh. Masa 1st day berpuasa jam 6 petang aku dah mula menangis-nangis kelaparan. Jenuh la ayah pujuk sebab lagi sejam lebih je untuk berbuka kan. Aku menangis-nangis dekat meja makan sambil kata nak buka sekarang, dah tak tahan. LoL. 

Pastu ayah bawak aku pegi kedai beli air laici kegemaran aku. Aku ingat ayah saja lengah-lengah di kedai. Seelok sampai di depan pintu rumah, azan berkumandang. Terus aku berlari ke meja makan dah teguk air. Macam orang tak makan sebulan. Hahaha. Itu la kenangan aku belajar berpuasa. 

Dulu masa kecik-kecik pernah la juga ponteng puasa. Konon-konon berpuasa tapi tengahari curi-curi makan. Bila depan family berlakon macam letih sangat berpuasa. Dulu duk fikir kenapa la kena berpuasa sampai sebulan, kalau seminggu kan best. Dulu pernah fikir, puasa kalau boleh minum kan best sebab tak tahan sangat dahaga. Dulu bila tiba ramadhan, asik mengeluh. Ala tak tahannya berpuasa. Tapi bila raya tak ingat. Itu zaman budak-budak. Masih kurang kecerdikan. Masih cetek ilmu. 

In sha tahun ini aku nak lalui ramadhan dengan lebih bermakna. Lebih memahami pengertian ramadhan. Ingin sama merebut peluang menambah pahala. Ingin menjadikan ramadhan kali ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Ia bukan mudah. Siapa kata mudah. Angankan syurga tanpa usaha, sesuatu yang amat sia-sia. Mahukan sesuatu yang cukup indah, pasti ada sesuatu yang perlu di bayar. Korbankan keinginan, korbankan masa, korbankan hiburan yang sia-sia. Jom kita kejar pahala yang berganda-ganda yang tidak terdapat di bulan yang lain. Cukuplah kelekaan selama ini. 

Dikesempatan ini saya mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf andai ada tutur kata saya atau tulisan saya selama ini membuat anda terguris hati. Maaf kan saya. Selamat menyambut Ramadhan.



Love,
mar


Pengedar Sah Shaklee Ampang : 
 Mardiani 
(Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato