Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato

Assalam,

Lama tak up resepi makanan bayi kan. Sebenarnya athmar tak bayi lagi dah. Hari ni dah genap 1 tahun 6 bulan. Patut dah kene tukar tajuk, resepi makanan toddler. Memang cepat sangat masa berlalu. Hoiii. 

Kadang-kadang pening juga nak masak apa. Dulu masa athmar baby, boleh juga buat stok puri untuk seminggu. Sekarang ni kalau dia kene repeat menu sama je, mula la dia taknak makan. Demand sungguh tau. Dah la mama dia ni rajin sungguh memasak kan. 

Dalam freezer ada ikan merah. Asik buat sup je, so kali ni mama buat masak tomato. Pakai bahan simple je. Tu je pun yang ada. Maklum la minggu lepas raya haji, so memang tak membeli stok bahan masak la. 

Bahan-bahan.

Sekeping ikan merah. (nak pakai ikan tenggiri ke, ikan bawal ke, ikan jenahah ke boleh je)
Ikan ni aku lumur dengan tepung, serbuk oregano dan serbuk daun parsley sikit. Nak bagi kelainan rasa sikit. 
Sebiji tomato
Sayur (carrot, kubis, ikut apa yang korang suka la. aku pakai brokoli. Menghabiskan stok yang ada)
Sos tomato
Sos tiram
2 ulas bawang putih
Sebiji bawang merah

Cara-cara
Goreng sekejap ikan yang telah di marinate tu. Jangan garing ye. Angkat, ketepikan. Kemudian aku perah sikit lemon ke atasnya. 
Tumis bawang hingga naik bau. 
Letak sedikit sos tiram dan sos tomato
Masukkan air
Masukkan sayur dan tomato. Masak hingga lembut. (aku suka masak tomato hingga lembut untuk dapatkan lebih jusnya. 
Siap. 


Ni la hasil kejadiannya. Rasanya yumm. Masam-masam tomato. Baru siap masak athmar dah sibuk-sibuk nak..nak. Dah mula bercakap, yang paling jelas sebutan dia adalah Nak. Nampak makanan je nak.. nak.. Lauk ni aku lawan kan dengan nasi putih. Kadang-kadang nasi tu saja aku letak sikit unsalted butter masa masak. Rasanya sedap lemak-lemak sikit. Saja bagi kelainan rasa sikit. Asik nasi putih kosong je bosan juga kan. 



Love, 
mama mar

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids