Mari memasak untuk kesejahteraan ummah

Assalam.

Amboi, tajuk tak nak kalah namanya. Sekarang ni memang aku makin kerap masak. Asal cuti je mesti nak masak. Rasa syok pulak memasak. Macam-macam resepi yang aku nak cuba. Ada yang menjadi, ada yang tak menjadi. Maklum la baru mencuba. 

Dulu-dulu aku memang tak pandai masak langsung. Duduk dengan mak ayah kan, semuanya diorang la uruskan. Dasar anak dara pemalas. Penah dulu sorang member lelaki cakap kat aku, lelaki ni kalau dia nak cari isteri dia nak perempuan yang pandai masak. Kalau awak tak pandai masak, kurang la point kat awak. Masa tu umur aku 19 tahun. Hellooo... Kau nak cerita pasal aku kene pandai masak baru kau nak kawin dengan aku. Chittt.. Baru 19 tahun kot masa tuuuuu.

Nasib baik masa aku berkawan dengan en.fuad dia tak kuar statement macam tu. Nasib baik juga family en.fuad tak penah suruh aku masak. Hahaha. Abah memang terror memasak ok. Sama macam ayah. Kalau mak aku dan mak en.fuad jangan kata la. Air tangan mak-mak ni mana boleh lawan kan. 

Sekarang ni nak belajar masak bukan payah pun. Tak payah susah-susah beli buku resepi dah. Boleh google je. Aku asal nak masak henpon mesti kat tangan. Google resepi. Bila masakan menjadi, kemain bangga lagi. Terasa macam masterchef pulak. Sekarang baru aku tau, masak ni takde la susah mana pun. Dah tau bahan asas memasak, lain-lain campak-campak je. Bila masak penuh dengan kasih sayang dan berzikir, insha allah mesti masakan tu sedap. Dan orang yang makan masakan kita tu tentu akan bertambah-tambah sayang pada kita kan. 

*...kalau en.fuad tak puji masakan aku, esok masak sendiri...*



Buat anak-anak dara yang bakal berkahwin, moh la belajar memasak untuk kebahagiaan rumah tangga anda. Biasakan dengar orang kata nak tambat hati suami, tambat perutnya dulu. Sebab dari perut naik ke hati. Ehh macam tu. Tapi sebagai isteri dan ibu, macam satu kepuasan bila tengok orang yang kita sayang tersandar kekenyangan lepas makan air tangan kita tau. Yang tu memang tak tipu.

Nah, aku belanja beberapa gambar hasil air tangan aku. 


Bread pudding

Butter milk chicken

Shepard Pie

Macaroni bakar

Spegeti carbonara dan nasi ayam

Nak resepi ke? Ala korang gugel je la ye. Malas ni taip. Boleh.. Hahaaha




Ohhh ye, bisnes cheese tart masih berjalan seperti biasa ye. Kecuali raya haji ni dapur kami tutup sampai hari ahad.. Lain-lain hari boleh order. So sesiapa yang nak order boleh la whatsapp. okbai.

Mar : 018-2684992
Ad : 011-10955164

Love,
mar

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato