Mudahnya babywearing dan breastfeeding

As-salam,

Siapa yang suka benda senang? Semua orang suka benda mudah kan. Jadi aku nak share sesuatu yang amat memudahkan untuk mak mak macam aku ni.

Sape yang sejak ada baby dah tak suka nak keluar jalan-jalan sebab leceh nak angkut segala barang. Baby taknak duduk dalam stroller. Pastu bila nak susu, melalak macam kene dera bila terlambat nak suakan susu. Kalau korang alami situasi macam ni, jom belajar babywearing dan breastfeeding. Kenapa? Sebab aku dah jumpa jalan yang paling memudahkan hidup aku bila keluar berjalan dan pegi bercuti dengan baby.

Yang pertama breastfeeding. Menyusu badan adalah perkara yang paling memudahkan aku untuk menguruskan anak. Tengah malam athmar menangis, suakan je breast. Pastu sambung tido balik. Kadang-kadang tak ingat athmar ada bangun nyusu ke tidak. Punya la santai kan. Nak pegi berjalan lagi best. Tak payah susah payah nak sediakan botol susu dan bawa stok susu. Biasa aku tengok orang terpaksa angkut bakul yang penuh berisi stok susu formula. Aku tak penah merasa sebab dari naurah dulu memang fully breastfeeding. So rasa macam susah nak angkut semua tu. Mak ni memang tak kuasa nak angkut macam-macam.

Ada yang kata, leceh nak nyusu badan ni. Kalau keluar nak kene cari baby room bila nak susukan anak. Alahai tak susah pun sebenarnya. Masa nyusukan naurah dulu, mula-mula memang aku kene cari baby room jugak. Lama-lama rasa boring pulak kene duduk dalam baby room sorang-sorang. Lepas tu, mula belajar macam mana nak nursing in public (NIP). Untuk NIP, mula-mula mak kene konfiden. Praktis banyak-banyak kali kat rumah depan cermin. Nak senang pakai nursing blouse dan nursing cover. Muka memang kene konfiden habis tau. Sebab kalau kita terkulat-kulat, akan menarik perhatian orang ramai pulak. Kalau ada orang tenung kita, kita tenung balik dia. Nanti dia yang malu sendiri.

Perkara yang memudahkan aku yang kedua adalah babywearing. Masa belum kenal babywearing dulu, jenuh tau nak kene dukung baby. Anak-anak aku memang jenis tak suka duduk dalam stroller. Melalak kemain kuat bila letak dalam stroller. Memang sado betul lengan aku dulu. Tapi bila dah kenal tentang babywearing, rasa lega sangat-sangat. Boleh shopping dengan aman tanpa men'sado'kan lengan aku lagi.

Breastfeeding dan babywearing on the go, macam mana?

Breastfeeding dan babywearing adalah dua perkara yang berbeza namun sangat memudahkan. Praktis banyak kali di rumah macam mana nak NIP sambil BW. Bila dah master, kompem korang lebih enjoy waktu shopping.

sekali tengok, orang takkan tau tengah menyusu anak masa ni

Satu tips yang aku boleh share macam mana nak NIP BW, mula-mula korang kene tenang. Rendahkan kedudukan baby hingga mulutnya paras breast. Tarik hood, selak baju, kemudian halakan puting ke mulut baby. Paling senang pakai nursing blouse yang jenis selak je takde zip. Kalau jenis pakai tudung labuh lagi senang nak cover kepala anak. Keyword kat sini adalah sentiasa tenang. Jangan bila anak dah melalak, korang terus jadi kelam kabut. Ingat, bila korang kelam kabut, banyak mata akan memandang nanti. Bila banyak mata memandang, mula la rasa tak selesa kan. Kalau rasa tak konfiden macam ni, boleh sarung nursing cover.

Keep calm, carry and feed your baby.

Luv,
mar


Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato