Tip merancang percutian

#Tip merancang percutian.

Ala tajuk poyo je kan. Padahal selama ni bercuti dalam negara je pun. Tapi bagi rakyat jelata yang berpendapatan sederhana macam aku ni, bila nak pegi bercuti memang banyak juga la yang perlu di pikirkan. Terutamanya tentang bajet. Lain la kalau aku kaya, asal terpikir nak bercuti je mesti berdesup je boleh terus packing baju.

Ok la bagi yang selalu berkira-kira nak pergi bercuti ke tak. Dah habis kira tup-tup tak cukup bajet, pastu terpaksa postpone percutian. Cuba guna pakai cara ni.

1. Perancangan awal.
Biar la kalau just plan nak pegi bercuti dekat-dekat je contoh duduk KL, nak bercuti ke PD. Lantak la orang nak kata ala takat nak pegi PD je pun nak plan setahun awal. Macam la nak pegi obersi. Jangan peduli apa orang nak kata. Kedudukan kewangan kita, cuma kita je yang tau. So jangan takut untuk plan awal-awal.

2. Menabung
Bila dah ada plan, mulakan menabung. Sebagai contoh, sebulan asingkan sebanyak RM50 untuk tabung percutian. Minta pasangan pun menabung sama. So kalau masing-masing menabung RM50 sebulan, kali 2 dapat la sebulan RM100. 5 bulan dah ada RM500. Dah lepas duit hotel dan minyak kan. Nanti bila tiba tarikh bercuti, takde la pening tak cukup duit.

3. Survey
Perkara penting bila nak bercuti ni tentu la tempat penginapan. Rajin-rajin la gogel hotel-hotel yang menarik yang bersesuaian dengan bajet kita. Kalau ada bajet terlebih, tak salah ambik hotel yang lebih mahal asalkan selesa. Tapi nak ambik hotel mahal pun, tengok dulu pada agenda harian kita. Kalau masa percutian tu akan lebih banyak dihabiskan di luar, maka tak perlu hotel yang terlalu mahal. Cukup asalkan selesa. Kalau memang plan nak menghabiskan masa di bilik hotel, maka cari yang lebih menarik asalkan kene dengan poket kita.

4. Pakej menarik.
Kalau dah rajin surf internet, selain sibuk duk baca gosip artis, apa kata gogel pakej-pakej percutian menarik yang di tawarkan di dalam website. Ada banyak website yang sering menawarkan pakej menarik dengan harga yang berbaloi-baloi. Contoh website yang selalu aku usha untuk pakej percutian ni adalah mydeal.com.my, streetdeal.com.my atau groupon.com.my. Ada beberapa kali juga aku membeli pakej dari sini. Contoh masa pegi Legoland dan Gold Coast Morib tahun lepas. Harga memang murah berbaloi. Bukan je percutian dalam negara, percutian ke obersi pun ada. Tak caya cer g usha.

Ok la tu antara tip yang aku guna pakai tiap kali nak bercuti. Aku memang suka plan awal-awal. Pastu survey la tempat-tempat yang menarik untuk dilawati. Ye la kan, bila nak bercuti ni, kalau bajet ciput memang tak seronok nak berjalan. Tambah ada anak kecik yang semua benda dia nampak semua dia nak beli. Tensenkan kalau nak berbelanja pun tersekat-sekat.

Yang tak pernah pegi bercuti tu, boleh la cuba-cuba plan untuk bercuti. Selain dapat release tension kerja, dapat juga mengeratkan kasih sayang keluarga. Masa ni la nak luangkan masa bersama anak-anak. Opss yang ada anak kecik, jangan rasa leceh ye nak pergi bercuti. Tak baik letakkan alasan leceh bawak anak kecik berjalan. Macam menjadikan diorang sebagai beban pulak. Anak-anak ni la penyeri hidup kita. Tanpa anak-anak, sunyi dunia ni kan.

Selamat bercuti-cuti.


Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992


Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato