Atasi Penyakit Bell Palsy Agar Tidak Berulang Kembali

Assalamualaikum,

Bayangkan suatu pagi ketika anda bangun dari tidur, anda terasa kebas di bahagian muka. Kemudian anda dapati wajah anda senget sebelah, mulut herot dan mata tidak dapat di tutup rapat. Hati pasti risau. Adakah anda di serang strok?




Apa Itu Bell Palsy

Keadaan seperti ini di gelar Bell Palsy. Menurut doktor, bell palsy merupakan kelumpuhan pada wajah akibat kegagalan fungsi pada saraf muka sehingga menjejaskan keupayaannya mengawal otot pada wajah.

Sehingga kini, doktor tidak dapat memastikan dengan tepat mengapa terjadinya masalah ini. Namun percaya ianya terjadi akibat daripada serangan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf menjadi bengkak. Saraf ini bergerak melalui tengkorak belakang tulang telinga. Pembengkakkan ini menyebabkan saraf tersebut gagal berfungsi.

Nama bell palsy di ambil daripada seorang pakar anatomi Scotland, Charles Bell yang menemukan masalah ini dengan menggambarkannya sebagai penyakit mononeuropatiakut (penyakit yang melibatkan satu saraf)




Simptom Bell Palsy

Kebanyakkan mereka yang di serang bell palsy akan mengalami simptom seperti berikut:

Kebas di bahagian wajah
Sakit di bahagian telinga
Kelainan pada lidah
Wajah seakan jatuh dan senget sebelah
Kesukaran mengerdipkan mata
Air liur meleleh
Hidung kelihatan jatuh ke bahagian yang terjejas


Siapa Yang Berisiko Di Serang Bell Palsy

Bell pasly berisiko menyerang sesiapa sahaja seperti

Mereka yang telah berusia
Wanita selepas bersalin atau sedang dalam haid
Remaja
Mereka yang mudah mengalami stress
Kanak-kanak


Rawatan Bagi Pesakit Bell Palsy 

Kebanyakkan pesakit yang mengalami bell palsy akan di berikan ubat steriod (kortikosteriod) dalam dos yang tinggi selama 2 minggu setelah serangan dan dos akan dikurangkan setelah pesakit menunjukkan peningkatan.

Hampir 50% pesakit akan pulih kembali dalam tempoh 3 - 4 minggu, malah ada juga pesakit akan pulih dalam tempuh 10 hari tanpa rawatan yang khusus.

Ada juga pesakit mengambil masa lebih lama untuk kembali pulih iaitu sekitar 6 bulan hingga 1 tahun namun kurang daripada 5% pesakit yang tidak akan pulih dan wajah mereka akan kekal menunjukkan mengalami serangan bell palsy.

Rawatan fisioterapi juga diberikan bagi menguatkan kembali otot di bahagian muka yang terjejas. Jenis fisioterapi yang diberikan adalah urutan muka, stimulasi elektrik dan senaman muka.




Pembedahan bagi membetulkan saraf muka juga di lihat dapat membantu merawat pesakit bell palsy terutama mereka yang kronik.

Pesakit bell palsy di nasihatkan untuk menggunakan ubat titik mata bagi mengelakkan mata mereka kering lantaran kesukaran mengerdipkan mata.


Rawatan Alternatif

Bagi pesakit yang mengalami bell palsy, mereka juga boleh mendapatkan rawatan alternatif seperti pengambilan supplement bagi meningkatkan fungsi saraf.

Oleh kerana bell palsy merupakan penyakit melibatkan saraf, pengambilan supplement di lihat dapat membantu kesihatan saraf agar dapat berfungsi dengan lebih baik memandangkan bell pasly berkemungkinan akan menyerang kembali walaupun setelah pesakitnya pulih.




Vivix
Terkenal dengan kandungannya yang tinggi antioksida dan resveratrol, vivix dapat bantu membaiki serta melindungi sel DNA yang telah rosak. Kerosakan sel DNA akan mengakibatkan gangguan pada fungsi saraf.




B Complex
Mengandungi kesemua 8 vitamin B termasuk asid folik dan biotin, B Complex membantu dalam kesihatan fungsi saraf dan meredakan tekanan. Ia juga dapat membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru dalam tubuh.



Omega Guard
Bersifat anti radang, omega dapat membantu mengurangkan bengkak pada saraf, melicinkan saluran darah dan dapat mengekalkan tekanan darah normal serta ketegangan di leher atau sakit kepala. Ia meningkatkan imun sistem tubuh sekali gus mengelakkan saraf kembali membengkak.


Boleh baca juga testimoni mereka yang pernah di serang bell palsy dan telah pulih setelah mengambil vitamin shaklee sebagai alternatif.











Adakah anda, ahli keluarga atau kenalan anda mengalami masalah bell palsy? Jangan bertangguh bagi mendapatkan rawatan. Kesegeraan anda mendapatkan rawatan dapat membantu penyakit bell palsy pulih dengan lebih cepat dan baik.

Hubungi saya bagi mendapatkan vitamin shaklee dengan segera. Konsultasi cara pengambilan yang tepat akan di berikan khas untuk pelanggan saya sahaja. Pastikan anda mendapatkan vitamin shaklee daripada SID yang bertauliah.

Dua cara mudah bagi membuat pembelian adalah melalui web dengan klik pada ikon di bawah, atau secara wasap dengan tekan pada nomber telefon saya di bawah ini. Saya akan membantu anda mendapatkan vitamin yang bersesuaian dengan masalah yang anda hadapi.

Bertindak sekarang agar tidak kerugian. 


Ingin membeli vitamin shaklee? Hanya klik pada ikon di bawah dan buat pesanan melalui web.





Atau anda juga boleh hubungi saya dengan klik pada nombor yang tertera di bawah. 
Saya menanti whatsapp dari anda. 


Call / SMS / Whatsapp

Pengedar Shaklee Ampang

FB  Mardiani

COD : Tesco Ampang dan sekitarnya
Bangsar & Seri Kembangan (Hari bekerja) 

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato

Smart Reader Kids