Tip penyusuan susu ibu

Assalam,

Kawan-kawan yang baru menjadi ibu, baru dapat baby lagi. Tapi duk mengeluh susu badan tak cukup untuk baby korang. Meh sini share cerita.

Aku pun bukan la hebat sangat. Tapi takat nak share knowledge tu boleh la berdasarkan pengalaman dan pembacaan.

Dulu memula dapat anak pun, aku duk pikir ada ke susu aku ni. Tengok naurah melekap je. Tapi dia isap ke. Duk risau cukup ke susu ni untuk dia. Mula la suara kanan kiri duk suggest susu apa nak bagi kat naurah.

Memula aku nak bagi tau kat korang, kalau nak tau susu ada ke tak, cuba picit sket. Kalau ada susu terpancut tu maknanya susu ada la tu. Pastu jangan pikir cukup ke tak. Sebab kalau susu dah ada mesti cukup untuk anak punya.

Perkara pertama yang korang mesti tau dalam konsep penyusuan ni ialah Demand VS Supply. Kalau demand ada tapi supply takde tak boleh jadi. Kalau supply ada tapi demand takde pun tak boleh jalan jugak. So macam mana nak buat?

Supply VS Demand
Ada yang cakap, macam mana aku nak susukan kalau anak asik tido je. Kejut la anak tu untuk menyusu. Kalau anak taknak bangun, PAM la susu tu. Bila pam, signal akan di hantar ke otak untuk menjana supply. Mengepam susu bukan hanya untuk buat stok. Tapi untuk memastikan Supply sentiasa ada bagi menampung Demand. Konsep pertama settle.

Demand VS Supply
Yang jadi masalah ni bila yang kata anak tak cukup susu. Demand ada tapi Supply takde. Yang ni yang akan kita bincangkan ye. Memula kita check, betul ke supply takde. Ok kalau dah picit ada, maknanya supply ada. Cukup ke tak? Banyak ke tak aliran susu? Kalau aliran tak banyak, kenapa? Adakah kerana laluan tersumbat. Kawasan aerola perlu di bersihkan. Mungkin tersumbat. Cuba tuam sikit breast untuk melancarkan aliran susu. Kalau kita rasa susu kita sikit je, galakkan pengeluaran susu. Ingat, mana-mana company pun takkan keluarkan produk yang takde demand. Sama konsep kat sini. Susukan anak sekerap mungkin. Lebih tinggi permintaan, signal akan di hantar ke otak untuk menghasilkan lebih banyak susu. Konsep kedua pun settle. Yeaa.

Dah susukan pun tapi duk nangis lagi. Macam tak cukup-cukup je susu. Ok yang tu nanti kita bincangkan lagi ye. Happy breastfeeding mommy semua!!

Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992



Whatsapp/PM untuk sebarang pertanyaan, tips dan panduan.

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato