Breastfeeding

Sejak mengandungkan Naurah lagi aku dh memasang azam utk menyusukan anak aku. Tapi masa tu aku mmg btl2 zero knowledge ttg penyusuan bayi. Akak ipar ku dlu pn hanya menyusukan baby dia ketika dlm pantang je. Aku bernasib baik hospital tempatku melahirkan Naurah adalah Baby Friendly Initiative Hospital. Jadi aku banyak belajar cara2 penyusuan yg betul dan mendapat tips-tips yang berguna daripada nurse-nurse kt sana.

Ketika berpantang di rumah MIL, ada gak MIL suruh top upkan dgn FM. Tapi aku agak mls nk bancuh FM ketika dlm pantang. Aku merasakan lebih senang tiap kali Naurah menangis, aku sua kn je breast ku ini. MIL penah ckp gak maybe susu aku tak cukup sebab tu la Naurah kerap terjaga dan menangis. Tp aku pekakkan aje sebab kalu susuku tak cukup takkan la bila Naurah menyusu, terpancut-pancut susuku ni. Tiap kali aku picit breast pulak, mesti ada je susu yg keluar. Jadi aku yakin Naurah menangis bukan sebab tak cukup susu, tp sebab nk kan perhatian dari mamanye. Alhamdulilah kerana itu, Naurah terus minum susu badan dan tolak FM.

Cuma masalahnye adalah aku terlupa pulak nk mengajar Naurah minum pakai botol masa dlm pantang dlu. Akibatnya bila aku dh start keja, Naurah mengamuk sebab tak dapat minum susu. Dia reject semua jenis puting yang aku beli kan termasuk la puting MAM yang org duk kata menyerupai puting ibu. Naurah tetap nk yang ori gak. Jenuh gak ler mak menjaga Naurah sepanjang hari aku bekerja. Dlu masa dlm pantang hubby slalu gak suh aku pam susu masuk botol utk biasa kan Naurah dgn botol. Tp aku malas tambah pulak time tu aku pakai pam Pureen batery operate. Punye la sakit suction nye, tapi susu tak gak keluar. Nk dapatkan 1oz punye la payah. Hubby bising gak ler sal katanya li pam mahal pn tak leh pakai. Dlu akak dia pakai pam murah je pn leh pam susu. So dekat nk naik keje, hubby li kan la lagi 1 pam, pureen basic manual. Huh, pun tak berhasil gak. Penat je tangan aku pam tapi susu langsung taknak keluar. Last2 terpaksa la perah pakai tangan. 2 bulan gak ler aku hand expressed, tapi dek kerana tak tahan lenguh plus aku dh try kawan opis nye Spectra 3, aku pun merengek2 kt hubby utk li pam tu. Nasib baik la hubby layankan gak permintaan aku ni. Memang berpuas hati la pakai S3 ni sebab dlm masa 10 minit je dh leh dpt dlm 6-8oz. Sekarang barulah aku tau kepentingan ada pam yg elok kalu nk serius breastfeeding baby. Sebab tu sekarang ni setiap kali kawan2 yang preggy, aku suggest diorg beli pam yg elok awal2 supaya leh ajar baby minum dlm botol awal dan wat stock byk2 sebelum naik keje. Takde la jadi kes mcm aku nanti. Penin fikirkan macam mana nk bagi Naurah menyusu dr botol.

Sekarang ni Naurah dh start makan solid. Tu pun aku masak sendiri sebab takmo bagi dia Nestum. Jadi dh kurang la mengamuknye time siang hari. Lega la skit hati aku. Harapan aku, agar dpt la aku teruskan penyusuan hingga sekurang-kurangnya Naurah cecah 2 tahun. Amin..

Comments

  1. mar, situasi ko same ngan aku hahha tp kakak & mak aku la yg bg semangat...dorg slalu pesan kat aku kalo MIL ckp buat x tau jek...mmg la baby mase lam pantang kuat minum wlupon da minum stengah jam yg lepas...kekadang mind MIL ni x bley pakai hahahah..ade ke die suh aku bg ank aku nestum time lam pantang...iskk x mungkin! sian anak aku nnti da la kecik lg,die cam x suke lak kit breastfeed ank kite tu hurm! eh aku pon pakai pam pureen bateri tu...elok jekk...cume mula2 tu agak sakit la care sucking nye tu...

    ReplyDelete
  2. ha bagi nestum masa dlm pantang. melampau btl cmtu. takkan dia tatau usus baby stil lom boleh proses solid time tu. sal tu la baby cuma leh minum susu je smpai umur 5 bulan. aku rasa MIL ko tu jeles tgk anak ko melekat ngn ko. mybe dia nk kepit je bdk tu.
    pam pureen tu myb x sesuai ngn 'B' aku kot. sal tu susu xmo kuar.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato