Terapi ati utk org busuk ati..

Cmne nk bdepan ngn org2 yg busuk ati...?? Pertanyean ni slalo bmain dlm kotok minda aku.. Teringat ngn kata2 ayah, klu x suka diam jer.. Kdg2 aku cuba gak praktikkan pesanan ayah.. Tp payah gak aku nk kawal ati aku ni... Mulut aku ni ringan je utk menjawab...

Aku x fhm nape ada org yg busuk ati sgt... Apa yg x cukup dlm idup dia smpi perlu busuk ati pd org lain.. Pd aku, org2 cm ni adalah org yg ada mslah ngn jiwa, mungkin dsbbkn peristiwa2 yg penah tjd dlm idup dia dlu.. Klu org tu dtg dr keluarga bahagia & mempunyai pemikiran yg sihat, x mungkin ati dia busuk kn.. Busuk ati ni umpama barah.. Makin lama di pendam makin parah..

Busuk ati gak slalo di kaitkn ngn 1 kaum... Klu tgk drama melayu byk sgt citer2 ttg busuk ati, dendam, iri ati & so on so on la lagik... Sbb tu kdg2 aku muak nk tgk drama2 ni.. Bg aku citer2 cmni lgsung x membantu membangunankn negara..

Bkn aku nk ckp aku ni tlalu bagus, tp aku jenis x suka nk ambik kisah ngn pekara yg remeh selagi menda tu x menggangu idup aku.. Tp manusia yg busuk ati sorg ni mmg byk menggangu pjlanan idup ku di opis.. Dr dlu lg dh byk kisah2 manusia ni aku dgr dr rakan2 se opis, tp selama ni aku mls nk ambik port... Tugas aku sbagai PA kt dept ni membuatkan aku perlu natural ngn semua org utk mem'balance'kan keadaan.. Atas dasar keje aku cuba jadik sorg yg profesional sebaik mungkin... Selagi dia x cr pasal ngn aku, aku xkn cr pasal ngn dia.. Tp mkin lama aku peratikn perangai manusia ni smkin teruk.. Mungkin sbb dia kwn baik bos, jd dia ambik ksempatan utk control semua perkara dlm opis ni mgalahkan company ni bapak dia yg punye.. Bg org2 sekeliling yg mengenali manusia ni tentu paham pe yg aku ckp kn.. Tp bg org yg x begitu kenal tentu xkn percaya manusia ni bperangai busuk cmni..

Aku mls nk citer kn keburukan diri manusia ni.. Siapa lah aku utk menceritakan kburukan org lain.. Biarlah org yg baru kenal manusia ni judge sendiri sifat2 buruk yg ada pada nye sndiri..

p/s: Cuma aku nk tau, ada ke ubt utk rawat busuk ati nih..??

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato