Bawang Putih - Rawatan selsema / batuk dan kahak untuk bayi

As-salam,

Dah 2 hari athmar selsema. Budak kecik ni kalau kene selsema memang kita kesian sangat kan. Ye la baby mana la reti nak buang hingus sendirikan. Athmar nampak tak selesa sangat bila selsema. Tidur pun kejap-kejap je. So aku buat teknik garlic socks waktu nak tidur. Alhamdulillah athmar tidur dengan lena.


Senang je caranya. Ambil setengah ulas bawang putih. Tumbuk tapi jangan sampai lumat. Pakaikan stokin berlubang atau yang jenis berkait. Kemudian letakan bawang putih tu pada satu lagi stokin dan pakaikan pada kaki baby. Biarkan semalaman. Bawang putih mengandungi antiinflamasi dan antivirus yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, merawat batuk, kahak dan selsema.

Selain dari cara garlic socks, korang juga boleh buat garlic oil untuk disapu di dada dan belakang badan baby. Caranya ambil seulas bawang putih, bakar bersama kulit hingga hitam. Kemudian lenyekkan, dan campurkan dengan sedikit minyak masak / zaitun.  

Sebenarnya selain daripada menyedapkan masakan, terdapat banyak khasiat didalam bawang putih yang perlu kita tahu. Antaranya, dapat mengurangkan risiko terkena angin ahmar, meningkatkan kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan tekanan darah normal serta tahap kolestrol.

Bawang putih juga kaya dengan anti oksida seperti selenium yang mampu mengurangkan radikal dalam darah dan seterusnya mampu mengurangkan risiko kanser. Selain itu, mengamalkan bawang putih secara konsisten mampu meningkatkan sistem imunisasi tubuh.

Susah nak telan bawang putih? Boleh juga ambil Garlic Complex dari shaklee.

Menggabungkan faedah kesihatan bawang putih dengan
faedah antioksidan spearmint dan rosmary



Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992



Comments

  1. Alhamdulillah.perincian yang begitu teliti sekali.semoga Allah memberi manfaat atas perkongsian saudara

    singgah di blog saya dan baca pos manfaat bawang putih hasil dari tulisan saya ini.

    Semoga ianya bermanfaat kepada semua...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato

Smart Reader Kids