Marsya Naurah.. kelahiran yg di nanti

17 Feb 2010

Pg ni ada check up kul 9. ad dh sampai mlm td. cm biasa tiap kali check up ad mesti dtg teman aku. mlm td aku x leh tdo sgt sal perut dh rasa sakit.tp xkn la dh nk bsalin, due lg 2 mgu.so aku mls nk gtau ad lg. sampai kt Hospital Pakar Al-Islam, aku trn register sementara ad g park kete.


No giliran aku dh naik. cm biasa aku & ad pn masuk ler bilik doc. Dr. Norlida mmg ramah, ada je cite nk di borak. pas scan, dr ckp baby aku kecik. br cecah 2.1kg. Minggu ni aku dh 37 minggu, tp baby kecik, Dr risau baby lemah. bila check bawah, ooo dh bukak 2 cm rupanya. dgn hapy nye dr nk tahan aku ke wad. "kalau x ptg, mlm nnt awak besalin la" ceria nye suara Dr. Norlida. aku lak xtau nk ckp cmne perasaan aku time tu. cuak, cemas, nervous, mcm2 ler. oh no aku x ready..


Pas settle urusan kemasukan ke wad, ad lik ambik beg aku n baby. time g hospital td mmg x bawak pe2 sal x jangka perkara ni akan terjadi. ad lik cpt2 sal risau tinggalkn aku sorg2 kt wad. sempat gak aku pesan kt ad utk tapau nasi. dlm cuak & takut tu berselera gak aku mkn.


Kul 1, Dr dtg utk check bukaan lg. dh bukak 3cm. so Dr suh aku mandi & solat, pastu dh leh terus masuk labour room. lg la aku btambah cuak. nk nangis pn ada gak. ad usap2 bdn aku utk tenangkan aku. dia ckp cmne pn aku kene lalui gak.


2.15 pm, aku dibawa msk ke labour room. masa tu aku blm rs sakit lg. lepas je Dr pecahkan ketuban, aku dh start rs sakit.makin lama makin kerap. yg lawak nye time sakit2 tu ada lak nurse dtg tanye menu utk mkn mlm.. tak daya aku nk jawabnye de..ad jer la yg tlg jawabkn bagi pihak aku.


3.pm sakit dh makin kerap. aku dh bukak 6cm. Dr dlm labour room sebelah sal ada gak org nk bersalin. bersaing ngn aku la sape bersalin dlu. 3.15pm, org sebelah dh besalin. aku dpt dgr tangisan baby. bila lak masa aku.. ad tetap setia kt tepi aku sambil gengam tangan aku kuat2 sal aku dh nak melompat dr katil. sakit sgt..


3.20pm.Aku dh terasa lain mcm sgt. dh rasa cm baby nk keluar. ad cepat2 panggil Dr. Leh lak nurse suh aku tahan dlu x bagi teran lg. Hai baby nk kuar sgt dh ni xkn mau tahan2 lagi.. "ok time teran nanti tahan nafas n teran kuat2" nurse bg arahan. "1..2..3 push..." nafas aku terputus lak. "sikit lg, dh nampak kepala baby.teran lg, buat yg terbaik husband nk tengok" nth sape lak yg bersuara.. "1..2..3 push..." kali ni aku teran sekuat2 nye & tahan nafas betul2. Alhamdulilah tepat 3.25pm Marsya Naurah selama dilahirkan ke dunia.. "baby ni lagi comel, kecik je.."rasanye Dr. Norlida yg bercakap tu. tp aku x dgr tangisan baby aku. nurse terus bawak baby aku keluar. sambil tu dia suh ad keluar ambik air sembahyang & azankan baby.


Alhamdulilah Naurah selamat. tp disebabkan naurah kecik sgt, 1.97kg je naurah ditahan kt nursery & kene duk dlm inkubator & kene masuk glucose. Ari2 Dr. ambik darah utk check kandungan glucose naurah. msuk ari ke lak Dr. ckp naurah tkena kuning. so lagi lama la naurah duk dlm wad...

Bila balik umh, sayu btl ati aku sal kne tinggalkan naurah sorg2 kt sepital..1st night tanpa naurah, aku xleh tdo langsung. dlm ati x sabar nk tunggu siang sal nk g melawat naurah. ari2 aku berulang ke hospital. masa tu aku x peduli ttg pantang. yg penting aku leh tengok naurah. 4 ari naurah kne tinggal kt hospital, finally 24 feb 10, naurah dibenarkan keluar..huhu hepi btl aku rasa. bermula la fasa yg baru dlm hidup aku..













Ari ke 2.tangan kne cucuk sal nk masuk glucose.














sunbathing sal kuning. gelap kulit naurah.








Muka sayu naurah bila kne tinggal kt hospital.




Dgr ckp mama papa tau..jgn nakal2 ye




Mohon simpati nk ikut lik




Isap jari dr dlm perut lg..xleh buang habit tu




Nyenyaknye tdo.


Gaya org azan


Bisingnye...mau tdo pn x senang

Bestnye dlm dakapan mama







Time di cukur.

Kan dh botak..


mmm...







Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato