Kenduri doa selamat

Assalam,

Insha allah tahun ni mak ayah akan ke mekah menunaikan haji. Alhamdulillah rayuan mak dan ayah diterima. Kalau diikutkan lambat lagi mereka ke sana. Dah dapat panggilan untuk menjadi tetamu allah, syukur. 

Jadi mak ayah ada la buat sikit kenduri doa selamat sabtu lepas. Makanan semua tempah je dengan katering. Saya cuma buat dadih atas permintaan mak. Mula-mula ingat nak buat kek, tapi tak kesempatan pulak. Ok la layan gambar je la ye. 


Naurah yang rajin tolong mama siapkan dadih. Kemain excited dia nak tolong 


Geng-geng masjid mak. 




Masa ni menunggu katerer. Dah risau juga sebab tetamu dah hadir. 


Kita minta geng mak bermarhaban dulu sementara katerer sampai


Lepas geng mak keluar untuk makan, geng masjid ayah pulak ambik tempat



Pun ramai sampai penuh kedua-dua ruang tamu rumah


Adik beradik ayah dari kemaman. Cik ani yang duk tengah, kat depan tu pun akan ke mekah juga tahun ni.
Dia pegi dengan anak sulung dia, farhan baju biru tu. Kebetulan dapat sama flight pula dengan mak dan ayah. 


Keluarga belah mak. Kak Da (baju merah tudung hitam) dan Cik Dah (tudung hijau sebelah kak da) pun akan ke mekah juga. Ramai juga rombongan kali ni. Lega juga la sebab boleh tengokkan each other. 





Dah makin dekat tarikh mak dan ayah akan berangkat, tetiba rasa sebak pulak. Teringat betapa mak teringin sangat untuk menjejakkan kaki ke mekah menunaikan haji. Memang tiap-tiap kali lepas solat itu doa mak, agar berpeluang untuk ke sana. Pernah satu masa, nampak macam tipis sangat harapan untuk berjaya ke sana. Tambah simpanan ayah belum mencukupi lagi. Simpanan mak yang sebelum ni dah mencukupi pun kadang-kadang terpaksa di korek bila terpaksa gunakan duit. 

Ayah pula, bila rasa macam mustahil je dia boleh cukupkan simpanan dia dalam waktu terdekat, dia sendiri pun macam tak yakin dapat ke sana. Sampai bila Kak Da call mak untuk tolong buatkan rayuan, ayah suruh mak buat untuk diri mak sorang je. Kata ayah, biar la mak pergi dulu. Tapi bila surat tawaran mak sampai, nampak wajah ayah gembira, tapi sedih. Sedih sebab dia pun teringin ke sana. Kemudian baru lah ayah buat rayuan untuk ke sana juga. Berulang-alik la mak dan ayah untuk uruskan rayuan kali ni. 

Bila 1 hari mak call saya bagi tau rayuan ayah pun diterima, mengalir air mata saya gembira. Syukur allah telah memakbulkan impian dan harapan mak selama bertahun-tahun. 

Semoga perjalanan mak ayah dan semua jemaah haji tahun ini dipermudahkan dan mereka semua sentiasa berada dibawah lindungan allah. Dan semoga mendapat haji yang mabrur. Semoga saya dan keluarga juga berpeluang menjejakkan kaki di sana suatu hari nanti. Amiinn.


Love,
Mar

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato