Osteoporosis - Kesan kekurangan kalsium


Ini adalah gambar struktur tulang. Gambar kiri adalah tulang normal manakala gambar kanan adalah tulang yang mengalami osteoporosis. Nampak jelas ketara lompong-lompong bagi tulang yang mengalami osteoporosis. 

Menurut kamus perubatan, osteoporosis adalah keadaan tulang yang mengalami kemerosotan kepadatan normal tulang yang boleh menyebabkan tulang menjadi rapuh dan mudah patah. Sedikit kemalangan yang kecil sudah boleh menyebabkan individu yang menghadapi osteoporosis mengalami patah tulang. Perkara ini akan bertambah buruk sekiranya tidak diatasi. 

Dianggarkan 3 daripada 12 wanita atau 1 daripada 12 lelaki melebihi 50 tahun di seluruh dunia mengalami masalah osteoporosis. Punca utama adalah kerana kekurangan kalsium. 

Wanita yang mengandung, dan menyusukan bayi mengalami penyusutan kalsium yang amat ketara. Kerana itu golongan ini amat digalakkan untuk mengambil vitamin kalsium sebagai makanan tambahan.

Osteoporosis boleh di bendung dengan pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium. Ostematrix merupakan pil kalsium yang mengandungi magnesium, vitamin D dan baron yang membantu penyerapan lebih efisyen. 


Cegah gejala osteoporosis sebelum terlambat. Hubungi saya untuk order. 

Saya boleh COD di kawasan Bangsar, Kerinchi, Dua Sentral, Masjid Jamek dan Ampang. 
Pos ke seluruh malaysia. 

Love, 
mardiani


Pengedar Sah Shaklee Ampang : Mardiani (Shaklee ID 1091078)

Facebook : d.ni.vitaminsihat

Whatsapp : 018-2684992

Comments

Popular posts from this blog

Naurah's 4th year birthday party di A&W

Smart Reader Kids

Resepi makanan bayi | Ikan merah masak tomato